Välkommen till diabetesportalen.se och LUDC – Lunds Universitets Diabetescenter - ett av världens främsta på diabetesforskning.
På diabetesportalen.se kan du läsa de senaste nyheterna från forskningsfronten.
Med rätt kvällsfika äter du mindre lunch 2012-01-27 | Kokta kornkärnor ger en mättnad som varar i upptill 16 timmar. Det visar en ny forskningsstudie där försökspersoner åt kokta kornkärnor till kvällsmål. Dagen därpå valde de spontant att äta signifikant mindre till lunch jämfört...
Mjölk till maten bra för blodsockret 2012-01-26 | När vi äter mat med kolhydrater stiger sockerhalten i blodet varpå kroppen svarar med att producera insulin. Socker- och insulinhöjningen följs åt. Eller snarare: brukar följas åt. Forskare har nämligen upptäckt att kroppen...
Fler diabetiker riskerar svåra komplikationer 2012-01-24 | Andelen personer med diabetes som har farligt höga HbA1c-värden – blodsockervärden – har ökat de senaste åren. Det finns även stora skillnader mellan landstingen när det gäller fotamputationer och vissa landsting måste se över...
| 2012-01-23 | Sömnbrist gör din hjärna hungrig |
| 2012-01-20 | Satsning mot stroke – vår tids folksjukdom |
| 2012-01-18 | Tidigare operationer skulle rädda många från stroke |
| 2012-01-16 | "Finns det ett virus där kommer vi att hitta det" |
Senast uppdaterad: 2011-10-31
Webbansvarig: Redaktionen