Vill du gå ned i vikt? Ät inte så mycket! Det låter självklart. Nu är det också vetenskapligt visat. Minska på fettet eller på kolhydraterna? Det fungerar, bara du minskar på något.
– Det enda som betyder något för att du ska gå ner i vikt är mängden mat du äter, inte om det är proteiner eller kolhydrater eller något annat, säger Frank Sacks, professor på Harvard-universitetet i USA till Sveriges Radio i en kommentar till undersökningen.
Resultaten från studien, som är den hittills största och mest välgjorda, visar att när olika typer av dieter för att gå ned i vikt ställs mot varandra på ett objektivt och mätbart sätt och bortom de stundtals hetsiga argumenten för olika modedieter, så går det på ett ut.
I undersökningen jämfördes fyra olika väl definierade dieter. Två av dem byggde på reduktion av mängden fett. De två andra dieterna hade hög fettmängd, 40 procent av energin skulle komma från fett.
Det enda gemensamma för alla dieter var att deltagarna skulle äta 750 kalorier mindre per dag.
De 800 överviktiga deltagarna delades slumpmässigt in i någon av de olika dietgrupperna.
Deltagarna var noggrant utvalda, välmotiverade och de erbjöds såväl gruppträffar som individuellt stöd under de två år som undersökningen varade.
Det började bra. Efter sex månader var den genomsnittliga viktnedgången sex kilo, oavsett diet.
Men efter det första året började kroppsvikten öka igen och när studien avslutades efter två år var den i genomsnitt tre till fyra kilo under utgångsvärdet. Också detta oavsett diet.
Fyra kilos viktnedgång vid övervikt är betydelsefull och ungefär lika bra resultat som visats i andra undersökningar. Fyra kilo kan vara skillnaden mellan att insjukna i typ 2 diabetes eller inte.
Det fanns stora individuella skillnader. Endast en av sju deltagare lyckades minska i vikt minst tio procent av ursprungsvikten. Forskarna såg också ett mönster, de som deltog mest i de olika stödjande aktiviteterna lyckades bäst.
Hur väl deltagarna lyckades följa sin diet utvärderades med objektiva mått.
Så exempelvis registrerade forskarna skillnaderna i kolhydratintag genom att mäta HDL-kolesterol.
Det visade sig att den skillnad i kolhydrater som hade planerats till ungefär 30 procent i verkligheten inte var större än sex procent.
På samma sätt var det med proteinintaget. Den planerade skillnaden var tio procent. I praktiken blev den inte större än en till två procent i energiintag.
“Resultaten visar hur svårt det är att strikt hålla sig till en diet. Trots de bästa förutsättningar avvek många deltagare mer eller mindre mycket och mer eller mindre regelbundet från sin diet.” skriver professor Martijn B. Katan i en ledarkommentar till undersökningen.
”Dieter för viktnedgång kan utformas utifrån den individuelle patientens önskemål, vilket ökar chansen att de ska vara framgångsrika. Det avgörande är inte dietens sammansättning utan mängden kalorier.” sammanfattar den amerikanska forskargruppens sina resultat.
Text: Tord Ajanki
Bild: Glowimages
Undersökningen är publicerad i tidskriften New England Journal of Medicine
Senast uppdaterad: 2009-02-27
Webbansvarig: Redaktionen