Lunds universitet, Medicinska fakulteten

Stöd diabetesforskningen på LUDCEfterlysning - släktingar till personer med typ 1 diabetesAktuellt om vetenskap och hälsa

Fiberrik mat minskar kalciumupptaget

Publicerad 2009-03-24

Mat med mycket fibrer förbättrar både blodsockerkontroll och blodfettsbalans men den kan ha en nackdel – fibrerna minskar kroppens förmåga att absorbera kalcium ur födan vilket är viktigt för skelettet.

- Vi rekommenderar att patienter, till exempel med typ 2 diabetes, som gör som de ska och äter mycket fibrer att ta upp frågan om att öka kalciumintaget med sin läkare. Man ska inte göra det på egen hand eftersom ett för stort intag kan orsaka njursten, säger Abhimanyu Garg, professor vid Center for Human Nutrition, UT Southwestern, Texas, USA som lett en studie där förhållandet mellan fiberrik mat och kalciumupptag undersöktes.

Dubbelt så mycket fibrer

I studien deltog 13 patienter med typ 2 diabetes som under sex veckor åt antingen en kost med högt fiberinnehåll (50 gram per dag) eller med kost med 24 gram per dag. Efter sex veckor bytte grupperna kost med varandra i ytterligare sex veckor.
Under tiden mätte forskarna noggrant hur kosten påverkade patienternas förmåga att absorbera kalcium.

Kalcium viktigt för skelettet

Kalcium är den vanligaste mineralen i våra kroppar och viktig för benstommens uppbyggnad och för muskel- och nervfunktionen. Matvaror med mycket kalcium är till exempel spenat, bönor, broccoli, olika sorters kål, mjölk och mjölkprodukter som till exempel ost.

Fibrer har många goda egenskaper

Fibrer tas inte upp av kroppen men mat med mycket fibrer rekommenderas exempelvis diabetespatienter eftersom det gör det lättare att kontrollera blodsockret efter en måltid. Fibrer förbättrar blodfettsprofilen och ger mer långvarig mättnadskänsla efter en måltid.
Exempel på fiberrik mat är grönsaker, rotfrukter, ärtor, bönor, frukt och grovt bröd.

Försämrade absorptionen

Resultaten av den lilla undersökningen visade att när patienterna var i den grupp som åt 50 gram fibrer varje dag så minskade deras kalciumupptag. Forskarna kunde också notera en liten men säkerställd minskning av kalciumnivåerna i blodet.

Både fibrer och kalcium

- Våra resultat innebär inte alls att nuvarande rekommendationer om fiberrik mat ska förändras. Fibrer är bra. Men resultaten pekar på att det även är viktigt att de som äter mycket fibrer också ser till att de får i sig tillräckliga mängder med kalcium, säger Abhimanyu Garg.

Text: Tord Ajanki
Bild: Live Crop

Länk till  undersökningen i tidskriften Diabetes Care

Senast uppdaterad: 2009-03-24
Webbansvarig:  Redaktionen

diabetesportalen.se, LUDC, CRC, SUS Malmö, Ingång 72, Hus 91, plan 12. 205 00 Malmö. Telefon: 040 39 10 00 (vx)