Medelålders och äldre som har höga nivåer av vitamin D har 43 procents sänkt risk att insjukna i typ 2 diabetes och hjärtsjukdomar. Den slutsatsen drar forskare som sammanställt resultatet från flera undersökningar med totalt nästan 100 000 deltagare.

Det misstänkta sambandet mellan vitamin D och diabetes uppmärksammas alltmer. Det gäller såväl typ 2 som typ 1 diabetes, det gäller både gammal och ung (se länkar nedan).
Nu har brittiska forskare vid universitetet i Warwick räknat samman resultaten från 28 olika undersökningar med 99 745 medelålders och äldre deltagare. I samtliga studier fanns uppgifter om deltagarnas halter av vitamin D i blodet och insjuknande i typ 2 diabetes registrerade.
Hälften av undersökningarna var utförda i USA och åtta i Europa. De övriga var; tre från Australien, två från Iran och en från Indien.
Deltagarnas ålder låg mellan 40 och 75 år och i mer än hälften av studierna handlade det om människor som levde såväl i städer som på landsbygden.
Sammanställningen visar på ett tydligt samband mellan höga nivåer av vitamin D och sänkt risk för flera olika sjukdomar.
Riskreduceringen för typ 2 diabetes var 55 procent jämfört med dem som hade för låga nivåer. För hjärt-kärlsjukdom var risken minskad med 33 procent och för metabola syndromet med 51 procent.
Tidigare studier har komit fram till liknande resultat där men sett att det är vanligare med låga nivåer av vitamin D hos överviktiga, hos individer med försämrad sockeromsättning, rubbningar i blodfettsnivåerna och högt blodtryck. En samling symtom som när de finns hos samma individ kallas för metabola syndromet.
Också en ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar som hjärtinfarkt, stroke och kärlkramp har satts i samband med brist på vitamin D.
Bristen på vitamin D är mycket vanlig. Undersökningar har visat att mellan 30 och 50 procent av den vuxna befolkningen har för låga nivåer.
Speciellt vanligt är det bland äldre då förmågan att tillgodogöra sig vitaminet från solens ultravioletta strålar, den huvudsakliga källan, minskar med stigande ålder.
Mekanismen bakom sambandet är inte känd men om den skulle visa sig vara direkt menar forskargruppen att tillskott av D vitamin vore ett sätt att minska dagens snabba ökning i stora delar av värdlen av typ 2 diabetes och hjärt- kärlsjukdom.
Text: Tord Ajanki
Bild: Radius Images
Undersökningen är publicerad I tidskriften Maturitas
Senast uppdaterad: 2010-02-24
Webbansvarig: Redaktionen