Lunds universitet, Medicinska fakulteten

Stöd diabetesforskningen på LUDCEfterlysning - släktingar till personer med typ 1 diabetesAktuellt om vetenskap och hälsa

Kostportfölj skärper minnet och minskar diabetesrisken

Publicerad 2010-10-18

Antiinflammatoriska livsmedel kan minska risken för typ 2 diabetes och hjärt-kärlsjukdom. På köpet förbättrades minnet hos de deltagarna som under fyra veckor åt en specialkomponerad kost med bland annat fet fisk, blåbär och mandel.

Inger Björk.

– Resultaten är över förväntan. Jag vill påstå att det inte finns någon tidigare studie med liknande effekter på friska försökspersoner. Vår kostportfölj minskar flera riskfaktorer för metabolt syndrom och typ 2 diabetes, för hjärt- kärlsjukdomar och övervikt, säger Inger Björck, professor i livsmedelsrelaterad nutrition och föreståndare för Antidiabetic Food Centre, Lunds universitet.

Portföljens varierade innehåll

I kostportföljen ingick livsmedel som forskarna förväntade sig skulle ha dämpande effekter på den låggradiga inflammation som är en nyckelfaktor i utvecklingen av metabolt syndrom.
Exempel på livsmedel i portföljen är antioxidanter, livsmedel med lågt glykemiskt index, fullkornsprodukter, probiotika, långsamma kolhydrater, kostfiber, fet fisk, sojaprotein, blåbär, mandel, kanel och vinäger.

Kombination av livsmedel

I stället för att som studera varje livsmedelskoncept var för sig kombinerades de i en och samma diet. Syftet var att om möjligt få en mer uttalad dämpning av den skadliga inflammationen.
Ett sådant synsätt där olika livsmedel kombineras är nytt.

Forskarna studerade effekten av en kombination livsmedel.

Speciellt framtagna produkter

I undersökningen deltog 44 friska överviktiga personer i åldrarna 50 till75 år. Under fyra veckor åt de den specialkomponerade portföljkosten. En annan grupp fick en referenskost som i stort motsvarar dagens svenska kostrekommendationer.
Vissa produkter i portföljen finns ännu inte i handeln utan togs fram specifikt för studien.
En rad olika riskfaktorer registrerades före och vid de båda testperiodernas slut.

Klart minskade riskfaktorer

När resultaten jämfördes mellan dem som hade ätit referenskost respektive portföljens kost stod det klart att inflammationen hade minskat. Dessutom var det farliga LDL-kolesterolet 33 procent lägre, blodfetterna 14 procent lägre, blodtrycket med åtta procent och en riskfaktor för blodpropp med 26 procent.
Dessutom förbättrades försökspersonernas minnesfunktioner i gruppen som hade ätit portföljkost.
Storleksordningen på effekterna av kosten motsvarar ungefär de man får med läkemedel.

Politisk sprängkraft

Inger Björck poängterar att studien har en politisk sprängkraft.
– Vi hoppas att resultaten på friska försökspersoner från studien kan inspirera till förebyggande insatser i samhället.
Exakt vad i kosten som har större eller mindre inverkan på resultaten kan forskarna inte säga.
– Det är just det som är poängen. Vi tror på idén med kombinationseffekter. Läkemedel, eller enskilda produkter med hälsopåståenden, ger ju bara effekt på en eller kanske några få riskfaktorer. Med en kombination av livsmedel kan man på ett enkelt och effektivt sätt påverka många riskfaktorer samtidigt, säger Inger Björck.

Källa: Pressmeddelande från Antidiabetic Food Centre
Text: Tord Ajanki
Bild: Kennet Rouna (Inger Björk) och Valentyn, Dreamstime

Läs mer på diabetesportalen.se

Senast uppdaterad: 2010-10-18
Webbansvarig:  Redaktionen

diabetesportalen.se, LUDC, CRC, SUS Malmö, Ingång 72, Hus 91, plan 12. 205 00 Malmö. Telefon: 040 39 10 00 (vx)