LUDC

Med diabetesmottagningen på fickan är hjälpen alltid nära

Utskriftsvänlig version

Publicerad 2017-07-07

Till originalsidan
Elin Åshuvud är lyrisk över den virtuella diabetesmottagningen.

En virtuell diabetesmottagning utvecklad vid Akademiska sjukhuset i Uppsala har förändrat livet för 19-åriga Elin Åshuvud. Med några knapptryck på telefonen kan hon ställa en fråga till sin diabetessjuksköterska eller boka ett videomöte. Gränssnittet liknar det vi annars är vana vid från sociala medier såsom Facebook, Messenger och Skype.
- Det är det här vi väntat på, säger hon.

Elin chattar med sin diabetessköterska.

Att komma i kontakt med sin diabetessköterska eller någon annan kompetent person för rådgivning om sin diabetes, är i den vanliga vården inte så lätt.
-    Har jag en fråga måste jag ringa på telefontiden mellan klockan 09.00 och 12.00 eller ringa Vårdguiden. Men där kan jag ju få prata med vem som helst som inte har någon diabeteskompetens, säger hon.
Andra sätt är att mejla diabetesmottagningen, googla sitt problem eller helt enkelt försöka lösa det själv.
-    Lämnar man ett meddelande på en telefonsvarare vet man inte när den lyssnas av eller av vem.
Elin Åshuvud berättar om en händelse hon varit med om:
-    Jag mådde dåligt för att jag haft högt blodsocker, över 20, i flera timmar och kräkts vilket är ett tecken på ketoacidos (syrafögiftning), så jag ringde Vårdguiden för att få veta vad jag skulle göra. Rådet jag fick var att dricka en Coca cola!

Ett komplement
Den virtuella mottagningen är inte tänkt att ersätta de traditionella, fysiska, besöken en gång i halvåret, utan ska ses som ett komplement, en extra kanal för dem som vill nå sin diabetessköterska.
-    Man kan bara skicka ett meddelande eller själv boka ett online-möte precis som när man bokar en frisörtid på nätet, säger hon.
Under pilotprojektet har mottagningen, som varit kopplad till diabetesmottagningen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, haft öppet på ”kontorstid”. Tanken är att man ska ha fått kontakt inom 24 timmar. Hjälpen kan handla om rådgivning, förnyelse av recept eller något annat.
-    Är det akut får man såklart vända sig till Akutmottagningen, men ofta har man ju frågor som inte är akuta och ställer man en fråga på kvällen får man svar på morgonen, säger hon.
-    Men på det här sättet kan jag boka in ett online-besök på min lunchrast. Det minimerar min restid och maximerar min kontakt och jag är säker på att få hjälp av personer med rätt kompetens.

Utvecklats tillsammans med patienterna
Johan Fischier är diabetessjuksköterskan som tillsammans med Innovation Akademiska lett utvecklingen av den virtuella diabetesmottagningen. Han säger att det har varit viktigt att involvera patienterna i utvecklingen från början.
-    Bland annat sa de att de ville att den skulle vara så användarvänlig och ”ren” till utseendet som möjligt och inte signalera sjukhus, säger han.
Det har heller inte lett till en massa extra arbete för Uppsala-kliniken.
-    Nej, vi ökar tillgängligheten ordentligt utan att öka arbetsbelastningen för personalen, säger Johan Fischier.
Elin Åshuvud anser inte heller att hon som patient vänt sig mer till mottagningen än hon tidigare gjort för rådgivning.
-    Man har väl annat att göra än att chatta med dem. Den stora skillnaden är att när jag behöver hjälp får jag den direkt, oavsett var jag är. Och efter att tidigare ha haft problem med lågt blodsocker 20-40 gånger i veckan är jag nu nere på tio eller mindre vilket beror på att jag lyckas bryta mönstret direkt när jag ser det.

Text och bilder: Sara Liedholm

Läs mer om den virtuella diabetesmottagningen:

Senast uppdaterad: 2017-07-07
Webbansvarig:  Redaktionen


diabetesportalen.se, LUDC, CRC, SUS Malmö, Ingång 72, Hus 91, plan 12. 205 00 Malmö. Telefon: 040 39 10 00 (vx)