Lunds universitet, Medicinska fakulteten

Stöd diabetesforskningen på LUDCVill du vara med och utveckla vården?Efterlysning - släktingar till personer med typ 1 diabetesMin historia - diabetiker berättar

Medelhavsmat bäst för diabetiker

Publicerad 2013-02-15

Sänkt blodsockervärde, viktminskning och förbättrade blodfetter minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar för personer med typ 2 diabetes. I en färsk studie har brittiska forskare jämfört olika dieter och kommit fram till att Medelhavskosten därför är den bästa maten.

Författarna till studien som publiceras i American Journal of Clinical Nutrition har jämfört resultaten från tidigare publicerade artiklar. I studierna ingick vuxna personer, både män och kvinnor, både med diabetes och utan diabetes.

Dieterna som varit föremål för granskningen var kolhydratfattig kost (max 20-60 g/dag), mat med lågt GI-värde (glykemiskt index), Medelhavskost och proteinrik kost.

Resultaten visar att samtliga dieter hade positiv inverkan på deltagarnas Hb A1C, det vill säga långtidsvärdet för blodsockret. Bäst resultat kunde dock Medelhavskosten uppvisa.

Vad gäller viktminskning var Medelhavskosten den mest effektiva dieten.

I analyserna av blodfetter jämförde forskarna dels påverkan på det så kallade ”goda” kolesterolet HDL, dels på det så kallade  ”onda” kolesterolet LDL. Samtliga dieter utom den proteinrika, hade betydande god inverkan på det ”goda” kolesterolet, medan det bara var Medelhavskosten som kunde uppvisa en positiv inverkan även på det ”onda” kolesterolet.

Frukt och grönt

Medelhavskost är rik på olivolja, baljväxter, oraffinerade sädeslag (ris, frukt och rotsaker), frukt och grönsaker och fattig på kött och köttprodukter samt måttligt med mejeriprodukter (mest ost och yoghurt), fisk och vin. Högst en fjärdedel av kalorierna kommer från fett.

Forskarna har även granskat studier med vegan- och vegetarisk kost och kommit fram till att även dessa kan leda till viktminskning och i sin tur förbättrad blodsockervärde och blodfetter.

Vegetarisk mat består huvudsakligen av spannmål, nötter, sädeslag, frukt och grönsaker samt till viss del mejeriprodukter och ägg. Veganer utesluter även mejeriprodukter, ägg och allt annat som kommer från djur.

Mer forskning

Författarna skriver att det finns goda belägg för att en kostomläggning kan förhindra att nedsatt glukostolerans vid diabetes försämras ytterligare, men att det inte finns någon optimal rekommendation för proportionerna mellan de tre viktigaste matkomponenterna kolhydrater, fett och protein, och att mer forskning krävs.

Text: Sara Liedholm
Foto: Dropbox

Länk till originalartikeln:

Senast uppdaterad: 2013-02-18
Webbansvarig:  Redaktionen

diabetesportalen.se, LUDC, CRC, SUS Malmö, Ingång 72, Hus 91, plan 12. 205 00 Malmö. Telefon: 040 39 10 00 (vx)