En stor svensk undersökning tyder på att om mamman dagligen under graviditeten äter grönsaker minskar risken för hennes barn att drabbas av typ 1 diabetes åtminstone upp till fem års ålder.
– Det här är den första studien som visar att det finns ett samband mellan grönsaksintag under graviditeten och risken för att barnet senare utvecklar diabetes typ 1, säger forskaren och dietisten Hilde Brekke vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.
Spåra omgivningsfaktorer
Undersökningen har genomförts tillsammans med Linköpings universitet och den stora befolkningsstudien ABIS (Alla Barn i Sydöstra Sverige). I ABIS, som startade 1997, följs 17 000 barn med regelbundna kontroller.
Syftet är att, liksom i TEDDY- och DiPiS-undersökningarna, att söka kartlägga vad i barnens miljö eller livsstil som triggar igång det autoimmuna angrepp som kan leda till typ 1 diabetes.
Förhöjda nivåer av antikroppar
I den nu publicerade ”grönsaksundersökningen” har forskarna analyserat blodprover från 5 724 femåringar för att spåra de antikroppar som visar att det autoimmuna angreppet har startat och att risken för typ 1 diabetes är något ökad.
191 barn, 3,3 procent, av barnen hade antingen förhöjda nivåer av antikroppar eller redan insjuknat i typ 1 diabetes.
Dubbelt så vanligt
Barnens mammor hade besvarat ett detaljerat frågeformulär om vad de hade ätit under graviditeten och det var när forskarna jämförde matvanorna med risken att barnen skulle ha antikroppar som sambandet upptäcktes.
Antikroppar var upp till dubbelt så vanliga hos de barn vars mammor sällan hade ätit grönsaker under graviditeten. Lägst var risken hos de barn där mamman uppgett att hon ätit grönsaker varje dag.
Någon direkt förklaring till sambandet finns inte.
Fler undersökningar krävs
Forskarna har försökt utesluta andra faktorer som kan förklara sambandet, till exempel något annat i kosten, mammans utbildning och liknande men inte hittat någon sådan förklaring.
– Vi kan inte utifrån vår studie med absolut säkerhet säga att det är grönsakerna i sig som har en skyddande effekt men någon annan förklaring hittar vi inte, säger Hilde Brekke och tillägger att det krävs flera och andra typer av undersökningar innan sambandet kan betraktas som helt säkert.
Text: Tord Ajanki
Bild: Live Crop och Luiz Grunevald/Dreamstime
Undersökningen är publicerad i tidskriften Pediatric Diabetes
Senast uppdaterad: 2009-11-16
Webbansvarig: Redaktionen