Lunds universitet, Medicinska fakulteten

Stöd diabetesforskningen på LUDCEfterlysning - släktingar till personer med typ 1 diabetesAktuellt om vetenskap och hälsa

Siffror på antalet offer för saltkonsumtionen

Publicerad 2009-11-30

Nästan tre miljoner färre döda i hjärt- kärlsjukdom och drygt en miljon färre dödsfall i stroke. Det skulle resultatet bli om den dagliga konsumtionen av salt minskade med ungefär en tesked.

En tesked salt
Genom att slå samman resultat från 19 olika undersökningar från åren 1966 till 2008 i en så kallad metaanalys försökte forskarna få ett samlat grepp.
Sammanlagt hade drygt 177 000 personer deltagit i de 19 undersökningarna och bland dem hade drygt 11 000 hjärtinfarkter eller stroke inträffat.
De sammantagna resultaten visar att en fem gram högre saltkonsumtion innebar 23 procents ökade risk för stroke och 14 procents högre risk för hjärtinfarkt.
Fem gram motsvarar ungefär en tesked salt.

Svårt uppskatta konsumtionen
De olika undersökningarna hade till vissa delar motstridiga resultat, några antydde att hög saltkonsumtion inte innebar någon ökad risk för hjärt- kärlsjukdom.
Den italienska forskargruppen förklarar detta med att det dels är svårt att rätt uppskatta hur mycket salt en person konsumerar, dels att undersökningarna hade olika lång uppföljningstid.

Drygt fyra miljoner dödsfall
Ju längre tid deltagarna hade studerats desto starkare blev sambandet.
Deltagarnas ålder, kön eller eventuellt högt blodtryck syntes inte påverka resultatet.
Forskarna räknade också baklänges, det vill säga hur mycket sjukdom och död skulle undvikas om varje individ i världen sänkte sin saltkonsumtion med fem gram per dag. Resultatet blev nästan tre miljoner färre dödsfall i hjärtinfarkt och 1,25 miljoner i stroke per år.

Dubbelt högre än rekommendationen
Västerländska matvanor innebär mycket salt. FN:s Världshälsoorganisation rekommenderar ett högsta saltintag på fem gram. I Sverige lyder rekommendationen maximalt sex gram per dag men svensken får i genomsnitt i sig mellan 12 och 13 gram, de individuella skillnaderna är stora.

Färdigproducerad mat innehåller mest
LUDC-forskaren Olle Melander konstaterar att mer än tre fjärdedelar av det salt vi får i oss kommer från färdigproducerad mat och charkvaror.
- Om vi själva helt slutade salta på maten skulle vi inte sänka konsumtionen mer än från tolv till elva gram. Bästa sättet att få ner konsumtionen är att själva laga mat och att använda rena råvaror, säger Olle Melander.

Text: Tord Ajanki

Undersökningen är publicerad i British Medical Journal

Läs mer på diabetesportalen.se:

Senast uppdaterad: 2009-12-01
Webbansvarig:  Redaktionen

diabetesportalen.se, LUDC, CRC, SUS Malmö, Ingång 72, Hus 91, plan 12. 205 00 Malmö. Telefon: 040 39 10 00 (vx)