Det är känt att måttlig alkoholkonsumtion minskar risken för skador på de stora blodkärlen och hjärt- kärlssjukdomar. Nu har europeiska forskare visat att typ 1 diabetikers små blodkärl i ögon, njurar och nerver också skyddas av alkohol.
Diabetespatienter som dricker måttliga mängder alkohol har enligt flera undersökningar ungefär 40 procents lägre risk för hjärt- kärlsjukdomar jämfört med helnykterister. Storkonsumenterna däremot snarare ökar risken, inte bara för hjärtsjukdom utan även för en rad andra sjukdomar och skador.
Ett liknande skyddande mönster har nu forskare funnit vid typ 1 diabetes och skador på de små blodkärlen i ögonen, njurarna och nerverna.
Sju år efter att grundliga undersökningar om graden av komplikationer hos nästan 2 000 vuxna patienter med typ 1 diabetes hade undersökts bjöds deltagarna in en gång till för att upprepa undersökningarna.
Syftet var att kartlägga om det fanns något samband mellan utvecklingen av komplikationer från de små blodkärlen (mikrovaskulära komplikationer) och alkoholkonsumtion.
Patienterna fick besvara detaljerade frågor om alkoholvanor, hur ofta och hur mycket de konsumerade samt vilken sorts alkoholdryck de vanligen drack.
Utifrån deras svar delades patienterna upp i sju olika kategorier, de som drack; 1/ nästan varje dag. 2/ 3 - 4 dagar i veckan. 3/ 1 - 2 gånger i veckan. 4/ 1 – 2 gånger i månaden. 5/ 1 gång var annan månad. 6/ 1 eller 2 gånger per år. 7/ inte alls det senaste året.
På motsvarande sätt delades deltagarna in i olika grupper beroende på hur mycket de drack per vecka. För att göra grupperna jämförbara omvandlade forskarna de olika dryckerna efter hur många gram alkohol de innehåller.
När sedan utvecklingen av komplikationernas svårighetsgrad ställdes i relation till mängden alkohol deltagarna konsumerade framstod ett tydligt mönster – den U-formade kurvan.
Det vill säga komplikationerna var vanligast bland dem som aldrig drack alkohol och bland dem som var storkonsumenter. Mindre vanliga bland måttlighetsdrickarna.
Bland deltagarna hade 304 utvecklat allvarligare ögonskador (profilerativ retinopati), 660 hade nervskador, exempelvis bortfall av knä- eller vristreflexer eller nedsatt vibrationssinne i fötter och vrister och 157 en mer uttalad proteinutsöndring från njurarna (makroalbumineri).
För såväl ögon- som njurskador var risken 60 procent lägre bland måttlighetsdrickarna än bland helnykteristerna. På motsvarande sätt var risken för nervskador minskad med 36 procent.
Som måttlighetsdrickande klassade forskarna en konsumtion mellan 30 och 70 gram alkohol i veckan. Ett glas vin på en och en halv deciliter motsvarar ungefär 15 gram alkohol. Det vill säga måttlighetsdrickande innebär två till knappt fem glas vin i veckan eller motsvarande mängder alkohol i form av öl eller starksprit eller liknande.
Sambanden mikrovaskulära komplikationer och alkoholkonsumtion var mest uttalade bland dem som drack vin och de var lika starka både för män och kvinnor.
Forskarna kunde inte hitta något samband mellan alkohol och djupa blodsockerfall, vilket annars är en risk vid pågående insulinbehandling.
”I likhet med alkoholens effekter på makrovaskulära komplikationer har en måttlig konsumtion ett samband med en lägre risk för mikrovaskulära komplikationer bland patienter med typ 1 diabetes.” sammanfattar forskargruppen som arbetar i den pågående stora europeiska undersökning EURODIAB Prospective Complications Study.
Text: Tord Ajanki
Bild: StockByte
Länk till artikeln i tidskriften Diabetologia
Senast uppdaterad: 2009-02-24
Webbansvarig: Redaktionen