Lunds universitet, Medicinska fakulteten

Stöd diabetesforskningen på LUDCEfterlysning - släktingar till personer med typ 1 diabetesAktuellt om vetenskap och hälsa

Vitamin D minskar risken för typ 2 diabetes

Publicerad 2011-10-14

Personer som har otillräckliga halter av D-vitamin i blodet löper högre risk att drabbas av typ 2 diabetes. Enligt forskarna bakom fyndet kan det bero på att vitaminet har en skyddande verkan mot inflammation.

- Om andra studier kan bekräfta våra resultat skulle tillskott av vitamin D kunna reducera diabetesrisken i hela befolkningen, säger huvudförfattaren till undersökningen, Barara Thorand vid Helmholtz Zentrum München, Tyskland, till Science Daily.

Solens ultravioletta strålar

Vår främsta källa till D-vitamin är solens ultravioletta strålar som huden omvandlar till vitamin D. Det är känt att många har brist på vitaminet, i synnerhet i länder långt från ekvatorn med få soltimmar och särskilt under vinterhalvåret.
De tyska forskarna har under i medeltal elva år följt ett stort antal individer som inte hade diabetes när undersökningen började.
Halten av D-vitamin och 13 olika markörer för låggradig inflammation registrerades.

Fördubblad risk

När den tredjedel av deltagarna som hade högst halt av vitamin D jämfördes med den tredjedel som hade lägst halt visade det sig att risken att insjukna i typ 2 diabetes var dubbel så stor för de med låg halt vitamin D. Risken kvarstod även efter att forskarna hade tagit hänsyn till andra riskfaktorer för typ 2 diabetes.
När också markörerna för inflammation jämfördes hos personerna i vardera tredjedelen förstärktes resultatet ytterligare. De med låg halt vitamin D hade mer pågående låggradig inflammation än de med hög halt.

Förklaring till sambandet

”Vår undersökning är den första som i kombination har studerat D-vitamin och markörer för inflammation. Eftersom markörerna gav ett ännu tydligare resultat kan inflammation vara en av de faktorer som förklarar sambandet brist på D-vitamin och typ 2 diabetes.” skriver forskarna.

Text: Tord Ajanki
Bild: Dreamstime

Undersökningen är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Diabetes Care

Senast uppdaterad: 2011-10-14
Webbansvarig:  Redaktionen

diabetesportalen.se, LUDC, CRC, SUS Malmö, Ingång 72, Hus 91, plan 12. 205 00 Malmö. Telefon: 040 39 10 00 (vx)