2010-03-04 16:11
Lösliga kostfibrer, som finns i till exempel äpplen, nötter och havre, påverkar kroppens immunsystem gynnsamt. De reducerar den lågintensiva inflammation som har samband med typ 2 diabetes, övervikt och flera andra sjukdomar.
- Immunförsvarets celler går från att vara arga och inflammatoriska till att bli motsatsen, anti-inflammatoriska, säger Gregory Freund, professor vid universitetet i Illinois, USA, till Science Daily.
Forskningen är utförd på två grupper möss som fötts upp på en likadan lågfettsdiet. Enda skillnaden var att den ena kosten hade lösliga fibrer, den andra icke-lösliga fibrer. After sex veckor fick mössen ett ämne (lipolyssackarid) som gör att kroppen reagerar som vid en bakterieinfektion.
Två timmar efter injektionen av ämnet var de möss som ätit lösliga fibrer avsevärt mindre sjuka än de andra. Dessutom tillfrisknade de på bara hälften så lång tid.
- På enbart sex veckor fick djuren djupgående positiva förändringar i sina immunförsvar, konstaterar forskarna.
Undersökningen publiceras i majnumret av tidskriften Brain, Behavior and Immunity
Senast uppdaterad: 2008-12-03
Webbansvarig: Redaktionen