2010-06-11 10:28
Japanska forskare har fött upp två grupper möss som spontant utvecklar diabetes. Den ena gruppen som istället för vatten fick kaffe utvecklade inte sjukdomen. De fick inte ens förhöjt blodsocker. Vidare såg forskarna att mössens känslighet för insulin ökade liksom att en rad inflammatoriska markörer förbättrades.
- Koffein kan vara en av de mest effektiva anti-diabetiska ämnen som finns, konstaterar forskarna.
Flera tidigare undersökningar på människor har visat att kaffedrickare har lägre risk att insjukna i typ 2 diabetes.
Källa: Science Daily
Den japanska undersökningen är publicerad i tidskriften Agricultural and Food Chemistry
Läs mer på diabetesportalen.se
Senast uppdaterad: 2008-12-03
Webbansvarig: Redaktionen