Lunds universitet, Medicinska fakulteten

Stöd diabetesforskningen på LUDCEfterlysning - släktingar till personer med typ 1 diabetesAktuellt om vetenskap och hälsa

Notis

Majoriteten unga diabetiker har D-vitaminbrist

2008-12-16 16:14

- Till vår förvåning fann vi en extremt hög andel med otillräckliga halter av D-vitamin i blodet, säger Lori Laffel vid Joslin Diabetes Center.

Av 128 typ 1 diabetiker i åldrarna 1,5 till 17,5 år hade 74 procent brist på vitamin D. Av tonåringarna var siffran 85 procent.

Den utbredda bristen får forskarna att överväga en rekommendation om att unga med typ 1 diabetes borde äta extra D-vitamin för att minska risken för benbrott och andra frakturer när de blir äldre. Diabetes i sig minskar i viss mån bendensiteten i skelettet och D-vitamin är av stor vikt för att under unga år bygga ett starkt skelett.

Källa: Joslin Diabetes Center

Senast uppdaterad: 2008-12-03
Webbansvarig:  Redaktionen

diabetesportalen.se, LUDC, CRC, SUS Malmö, Ingång 72, Hus 91, plan 12. 205 00 Malmö. Telefon: 040 39 10 00 (vx)