2010-06-04 15:31
Ju större andel av det dagliga kaloriintaget som kommer från tillsatt socker, desto sämre var blodfetternas sammansättning.
Iakttagelsen kommer från en stor amerikansk undersökning med drygt 6 100 vuxna. Forskarna, som hade tillgång till deltagarnas matvanor, beräknade hur stor del av de kalorier de konsumerade som kom från tillsatt socker. Det gäller inte naturligt socker som finns i till exempel frukt eller juice utan olika sockerprodukter som tillsätts när maten processas i livsmedelsindustrin eller tillagats.
Forskarna såg ett starkt samband mellan konsumtionen av tillsatt socker och blodfetternas sammansättning. De som konsumerade mest socker hade sämsta blodfetterna med låga halter av det goda kolesterolet HDL och höga halter av det onda kolesterolet LDL.
Undersökningen avslöjade också att skillnaderna i sockerkonsumtion mellan deltagarna var anmärkningsvärt stora. Den grupp som konsumerade mest socker fick i sig minst en fjärdedel av alla kalorier i form av tillsatt socker. Det motsvarar 46 teskedar rent socker. I gruppen med lägst konsumtion var motsvarande siffra tre teskedar.
Källa: Läkartidningen
Undersökningen är publicerad i Journal of American Medical Association
Senast uppdaterad: 2008-12-03
Webbansvarig: Redaktionen