Fråga: Nu talas om nyttan av råg för feta. Men vi som inte är feta men ändå har/håller på att få typ 2 diabetes hur är det för oss?
Är det inte bättre att avstå från kolhydraterna i rågen (och annat bröd/mjöl), kolhydraterna blir ju ändå socker i kroppen?
Eva Degerman, professor i experimentell diabetesforskning vid Lunds universitets Diabetescenter, svarar: Visst kan man välja att avstå från råg och "kolhydratdelen" som sen blir socker.
Det finns dock många intressanta aktiva ämnen i våra sädeslag, till exempel i råg. Det finns studier gjorda som visar att fullkornsprodukter från råg har fördelaktiga effekter på socker och insulinnivåer och det kan ju vara intressant att i detalj studera dessa ämnen och förstå hur de påverkar vår kropp. Därför undersökte vi ämnet alkylresorcinol i studien, ett exempel på ett aktivt ämne. Alkylresorcinolen finns i den yttre delen av kornet och kolhydraterna framför allt i frövitan, den inre delen. Det skulle vara mycket bra att hitta ämnen som förebygger att övervikt leder till diabetes.
Det viktigaste är förstås att förbygga övervikten i sig men det kan vara svårt.
Läs mer på diabetesportalen.se
Senast uppdaterad: 2008-10-27
Webbansvarig: Redaktionen